OBRAZ I SYMBOL

Mo­tyw satanistyczny przewija się przez wiele utworów rodzime­go anioła-niszczyciela. W sposób dość rzadki w poezji polskiej, u Zmorskiego rewolucjonizm łączył się z satanizmem, a bunt społeczny z buntem metafizycznym (jak to jest widocznej zwłaszcza w Lesławie).Chyba do ostatnich wierszy warszawskich Zmorskiego zaliczyć należy Improwizacją—do Edwarda Dembowskiego pt. Nad Wisłą, z następującą lokalizacją: „pod Warszawą w lipcuj 1843”. Wisła nieraz służyła „młodym zapaleńcom” za obraz i     symbol rozpętanego żywiołu. Stary topos rzeki zrzucającej i na wiosnę okowy lodowe doznał w wierszu Zmorskiego reinterpretacji przyjętej w poezji rewolucyjnej — podobnie jak Wisła lud wkrótce zerwie pęta niewoli; spokój Wisły jest po­zorny, nie należy na nim polegać, tak jak i na cichej rzew­ności i słodyczy naszego ludu. Zafascynowany wściekłością i rewolucyjnego potopu „dziki wieszcz” zniszczenia wzywał wprost do powstania ludowego.

Witaj na moim portalu o hobby, jeśli jesteś zainteresowany tematyką związaną ze sposobami na aktywne spędzanie wolnego czasu to zapraszam do czytania i regularnego odwiedzania mojego bloga! Zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)