U PODSTAW NIEPOROZUMIENIA

U podstaw nieporozumienia, którego efektem jest studium Borowego (nb. jedno z najciekawszych w naszej historii lite­ratury, obfitującej raczej w bezkrytyczne „egzegezy wiesz­czów”), tkwią, jak się wydaje, następujące powody:    Nieodczytanie czy niedoczytanie „wzoru estetycznego” Lilii Wenedy, wzoru „północnego”, „skandynawskiego”, wzo­ru Eddy przede wszystkim. Romantycy brali z niego fatalizm, który tak niemile uderza Borowego znów jako rodzaj „nie­konsekwencji”; nie może zaakceptować on ani w planie ideo­wym, ani w planie estetycznym dążenia do katastrofy i zagła­dy jako celu postaci dramatu. A przecież jest to m.in. idea Ragnarok — zmierzchu bogów, charakteryzowana tak jedno­znacznie przez Krasińskiego w jednym z przypisów do Irydiona. Incestyczne narzeczeństwo Lilii Wenedy znakomity historyk literatury traktuje jako natrętną obcość, wymuszone ustępstwo na rzecz pseudoarcheologii. Mogło do tego dojść, gdyż Boro­wy w ogóle nie dostrzegał mityczności dramatu, „północnej” mityczności, widział jedynie baśniowość.

Witaj na moim portalu o hobby, jeśli jesteś zainteresowany tematyką związaną ze sposobami na aktywne spędzanie wolnego czasu to zapraszam do czytania i regularnego odwiedzania mojego bloga! Zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)