WIĘKSZOŚĆ BOHATERÓW

W większości ci bohaterowie Słowackiego swe uwięzienia w egzystencji chcą przełamać gestem samobójczym. Chcą i wie­dzą, że nie ma ratunku. Tunel lustrzany i zamknięta kula sym­bolizują skończony bezruch. Ucieczka samobójcza staje się po­zorem, uwięzienie w egzystencji — jedyną prawdą. Nie można wydostać się z kuli, samobójstwo popełnione w lustrzanym tu­nelu to tylko nieskończone powtarzanie w odbijających się wzajemnie lustrach tego samego gestu. Egzystencja w tym sensie jest nieskończona, ale nieskończonością nieruchomą i za­stygłą. Jest nieskończonym uwięzieniem, a śmierć samobójcza potwierdza jedynie ten stan. Stąd osobliwa tonacja twórczości Słowackiego o złowrogich, wypełnionych „nudą” i „czczością” dzieciach wieku, z którymi całkowicie się identyfikował w mę­czącym doznaniu nagiego, pustego bytu. Ale przyszedł czas całkowitej odmiany. Śmierć teraz stała się metamorfozą, mistrzynią form. Szklana kula została roz­bita, uformowała się nowa, otwarta, nieskończenie dynamiczna koncepcja kosmosu i życia w nim na wzór Chrystusowy, życia wymagającego bezustannego wysiłku zmiany i postępu, rzeczy­wistego ruchu — poprzez śmierć właśnie, ruchu rewolucji du­chowej i społecznej.

Witaj na moim portalu o hobby, jeśli jesteś zainteresowany tematyką związaną ze sposobami na aktywne spędzanie wolnego czasu to zapraszam do czytania i regularnego odwiedzania mojego bloga! Zapraszam do czytania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)